Waarom zijn wegwerptampons en -maandverband nog steeds de norm, terwijl er duurzamere alternatieven bestaan? Die vraag vormde het startpunt van de campagne ‘Ongesteld zijn. Duurzaam doen.’ voor Duurzaam Groningen (onderdeel van Gemeente Groningen). Een campagne die de norm bevraagd en ruimte creëert voor nieuwe inzichten.
Taboes doorbreken, verhalen delen
In de campagne delen vijf Groningse vrouwen hun ervaringen met duurzame menstruatieproducten zoals menstruatiecups, wasbaar maandverband en menstruatie-ondergoed. Hun persoonlijke verhalen laten verschillende perspectieven zien voor een duurzame keuze.In samenwerking met het UMCG beantwoordden we daarnaast veelgestelde vragen en delen we medische kennis om twijfels en misvattingen weg te nemen.
Drempel verlagen
Uit vooronderzoek bleek dat het overstappen niet alleen spannend is, maar ook kostbaar. Daarom gaf Duurzaam Groningen, in samenwerking met Lotties Period, 1000 gratis duurzame menstruatieproducten weg (die binnen no-time weg waren).
Zichtbaarheid in de stad en online
De campagne stimuleert gedragsverandering door het gesprek aan te gaan en de norm te bevragen. Dat deden we op straat, in kroegen, op scholen en universiteiten, online en via social media. Ook waren we zichtbaar met een activatie op het Bevrijdingsfestival Groningen en in de lokale media.
Meer info
Minder info
↓
↑
Met dank aan
Nynke Telgenkamp, Amarins Bakker, Jan van der Veen - Gemeente Groningen
Amber Veenstra & Elise de Jong - copy
Mélanie & Antje - social media
Anna, Maya Maria, Birgit, Rose - deelnemers
Jantina Talsma - Fotografie
Karisha - Videograaf & edit
Productie shoot - Renée van der Sluis (Mesh)
Niels Knelis - fotografie activatie
Casper Maas - Fotografie posters
Anneloes Nieuwenhuijse - Lotties Period
De klankbordgroep & iedereen die heeft meegeholpen aan het vooronderzoek